پارک لاله تهران

پارک لاله تهران

تاریخچه : یکی از بوستان های بزرگ شهر تهران پارک لاله می باشد. این پارک تا قبل از پیروزی انقلاب اسلامی پارک فرح نامیده می شد.

مساحت پارک لاله 35 هکتار است و در آن گونه های مختلف گیاهی شامل چنار، کاج، اقاقیا و غیره مشاهده می شود. در گذشته زمین های این باغ به ارتش پهلوی تعلق داشت و به محله و میدان جلالیه معروف بود. در این میدان همه ساله مراسم جشنی به دلیل کودتای رضا خان در روز سوم اسفند ماه برگزار می شد و پس از پایان رژه رضاخان با پوششی منحصر بفرد سلطنتی به شهر تهران تشریف فرما می شد و جشن خاتمه می یافت. اراضی جلالیه بعد از مدتی برای رژه و اسب دوانی مورد استفاده قرار  گرفت. هم چنین نخستین تجمع و گردهمایی هواداران دکتر مصدق در این مکان صورت پذیرفت.

پارک فرح,پارک لاله,تاریخچه پارک لاله تهران

ارتش این اراضی را در ازای مطالبات وزارت دارایی به وزارتخانه واگذار نمود. وزارتخانه هم آن را برای تأسیسات فرهنگی عمومی و پارک در اختیار گرفت. طرح این پارک توسط ژوفه معمار و طراح فرانسوی به همراهی طراحان ایرانی ریخته شد و عملیات اجرایی این پارک در سال 1345 هجری شمسی توسط شهرداری تاسیس گردید و این پارک در آن روزگار، فرح نامیده شد. در سال 1357 هجری شمسی نام این پارک به لاله تغییر گشت.

عکس پارک لاله تهران

سبک ضلع جنوب شرقی پارک لاله به مانند پارک های ژاپنی طراحی شده است. در این پارک آب نما و نهرهای مارپیچ مشاهده می شود. میزهای شطرنج در محوطه شمالی پارک لاله قرار گرفته است. هم چنین در این پارک سر سبز زمین های ورزشی مثل بسکتبال و والیبال برای دوستداران این ورزش تدارک دیده شده است.

آدرس پارک لاله تهران,بوستان لاله,بوستان لاله تهران

در پارک لاله تهران مرکز تئاتر عروسکی، کتابخانه و مسجدی برای عموم  دایر می باشند. مجسمه ها و تندیس هایی از اشخاص معروف از قبیل خیام و ابوریحان بیرونی در این پارک گذاشته شده است.

آدرس پارک لاله تهران,بوستان لاله,بوستان لاله تهران

پارک لاله از جنوب به بلوار کشاورز، از شمال به خیابان دکتر فاطمی ، از شرق به خیابان حجاب و از غرب به خیابان کارگر شمالی منتهی می شود.




|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
نویسنده : fns4565
تاریخ : چهار شنبه 24 شهريور 1395
مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: